donderdag, januari 23, 2025
HomeZakelijkMet deze tips maak je van jouw webshop een succes

Met deze tips maak je van jouw webshop een succes

Datum

Webshops kunnen door ontelbare redenen hun bezoekers binnen no-time weer verliezen, bijvoorbeeld wanneer de pagina’s niet laden, bezoekers overspoeld worden met hinderlijke pop-ups of wanneer de tekst niet goed leesbaar is. Niet alleen verlies je als webshop eigenaar hierdoor je bezoekers, ook stuur je ze indirect naar de webshop van je concurrent die wel goed werkt. Het runnen van een webshop is niet eenvoudig en vergt dan ook veel tijd, geld en energie. Om zichtbaar te worden voor potentiële klanten is het belangrijk om op te vallen tussen al die verschillende webshops. Om de webshop tot een succes te maken en online klanten goed te kunnen bedienen, zijn er een aantal zaken die je als eigenaar van een webshop kunt doorvoeren.

 

Diverse bronnen

Het is voor de website van belang om een goede balans te vinden tussen verschillende bronnen van het verkeer. Verdeel je verkeer daarom over diverse bronnen, zoals content, e-mail en social media. Bovenaan het lijstje staat het laten aansluiten van de content op datgene wat de bezoekers daadwerkelijk zoeken. Dat hoeft niet altijd een product te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een informatief artikel zijn. Publiceer in dat geval een artikel waarmee je de bezoeker zou kunnen helpen. Dit maakt je ook beter vindbaar in Google, omdat je schrijft over je expertise. Het biedt je ook meteen content voor in de nieuwsbrief die je per e-mail verstuurd of je wekelijkse social media post. Het belang van online adverteren op verschillende kanalen is tegenwoordig erg groot.

 

Zoekmachine optimalisatie

Als webshop is je positie in de zoekresultaten van Google erg belangrijk. Wanneer mensen hun zoekopdracht invullen, wil je natuurlijk dat zij bij jouw webshop uitkomen. Hierbij komt technische seo kijken. Door middel van SEO is de webshop goed vindbaar op basis van relevante zoektermen. Het is ten eerste belangrijk dat de website snel en goed werkt en de tekst goed leesbaar is. Daarnaast is zowel on-page optimalisatie als off-page optimalisatie nodig. Weet je nu niet goed hoe je SEO moet inzetten of heb je hier niet de capaciteit voor, dan kun je dit uitbesteden aan een online marketing bureau. Met hun expertise kunnen grote resultaten voor de webshop worden geboekt.

 

Meten is weten

Zonder data kun je niet weten hoe je je webshop moet optimaliseren, je kunt dan immers geen conclusie trekken over hoe de webshop presteert en waar bezoekers afhaken. Dit is waar je Google Analytics voor kunt inzetten. Dit programma is gratis en zeer uitgebreid, je kunt er dan ook erg waardevolle inzichten uit halen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je Analytics account goed is ingericht. Ga bijvoorbeeld na of je zelf rechten voor beheer per account hebt, daadwerkelijk alle pagina’s worden gemeten, de tracking code maar één keer op je website staat, filters zijn ingesteld en zoekopdrachten worden gemeten.

Recente berichten